| |
English
Nazwa przedmiotu: |
Z dykcją za pan brat |
|
Kod: |
|
|
Rok studiów: |
I-V, studia pierwszego i drugiego stopnia |
|
Semestr: |
1 |
|
Typ zajęć: |
konwersatorium, fakultatywne |
|
Liczba godzin: |
30h konwersatorium |
|
Punkty ECTS: |
|
|
Osoba prowadząca: |
Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska |
|
Poziom kursu: |
podstawowy |
|
Język wykładowy: |
polski |
|
Wymagania wstępne: |
wcześniejsze zapisanie się na wykład na stronie www.rutkiewicz.edu.pl |
|
Metody oceny: |
egzamin ustny |
|
Treści przedmiotu: |
W treściach kursu zawarte są:
- zasady poprawnej dykcji;
- rodzaje wymowy;
- techniki przygotowujące aparat artykulacyjny do prawidłowego funkcjonowania podczas mówienia;
- rodzaje oddychania;
- rytmizacja wypowiedzi (akcent, intonacja, pauza);
- zasady prawidłowej artykulacji samogłosek i spółgłosek polskich w odpowiednich kontekstach fonetycznych (por. rozziewy, wymowa przyimków, sonornych, artykulacja w nagłosie i w wygłosie itp.).
|
|
Cele i efekty kształcenia: |
Student:
- uzyskuje podstawową wiedzę na temat: kultury żywego słowa, prawidłowego oddychania, poprawnej artykulacji w zakresie samogłosek i spółgłosek w poszczególnych kontekstach fonetycznych, odpowiedniego frazowania;
- rozumie: na czym polega prawidłowa dykcja i odpowiedzialność za wypowiadane przez siebie słowo;
- umie: rozpoznać (a następnie wyeliminować, skorygować) "faflunienie" i bełkotanie we własnej mowie.
|
|
Zalecana literatura: |
J.D. Bednarek 2005, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław.
M. Oczkoś 2007, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa.
B. Toczyska 2003, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk.
B. Toczyska 2004, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk.
B. Toczyska 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk.
|
język polski
Course title: |
Getting a grip on diction |
|
Course code: |
|
|
Year of study: |
I-V, first and second cycle |
|
Semester: |
1 |
|
Type of course: |
seminar; optional |
|
Number of hours: |
30h seminar |
|
ECTS credits: |
|
Name of lecturer: |
Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska |
|
Level of course: |
basic |
|
Language of instruction: |
Polish |
|
Prerequisites: |
requires new user registration on the site www.rutkiewicz.edu.pl |
|
Assesment methods: |
oral examination |
|
Course contents: |
The content of the course includes:
- fundamentals of proper diction;
- types of pronunciation;
- techniques preparing the speech apparatus for correct and normal functioning in the speech process;
- types of respiration;
- rhytmization of utterances (stress, intonation, pause);
- rudiments of correct articulation of Polish vowels and consonants in relevant phonetic contexts (cf. hiatus, pronunciation of prepositions, sonorants, articulation in initial sounds and in final position, etc.).
|
|
Objectives and learning outcomes: |
The student:
- is provided with basic theoretical concepts on: culture of contemporary language, correct breathing techniques, proper articulation of vowels and consonants in individual phonetic contexts, proper phrasing;
- has a full comprehension of: the rules of correct diction and the sense of the responsibility for the uttered word;
- knows how to: recognize (and successively eliminate or correct) muttering in his or her own speech.
|
|
Recommended reading: |
J.D. Bednarek 2005, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław.
M. Oczkoś 2007, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa.
B. Toczyska 2003, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk.
B. Toczyska 2004, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk.
B. Toczyska 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk.
|
język polski
|
|